O co chodzi w klimacie?Czym jest klimat?Klimat to sposób do wyrażania siebie lub postaci, którą kreuje się w Świecie Magii. To wypowiedź pisemna, która pozwala dokładnie opisać, co ty bądź twoja postać wykonuje. Za jego pomocą opisuje się: co się robi, myśli, czuje i odbiera za pomocą zmysłów. Podczas jego pisania można użyć własnych: przemyśleń, skojarzeń i wspomnień. Klimat można zapisywać wraz z waszą odpowiedzią na zajęciach lub rozmową z kolegami/koleżankami w dormitorium. To wszystko służy do wczuwania się w magiczną oraz szkolną atmosferę, jaka panuje na chacie.
Przykład
Powiedzcie mi w takim razie… Gdy ktoś na was rzuci zaklęcie, które z zapisanych w książce, spowoduje, że przestaniecie widzieć, a na waszych oczach pojawi się opaska… Jak się ono nazywa? [Spojrzał po kolei na każdego ucznia, sprawdzając, czy na pewno słuchają tego, co miał im do przekazania. Jego opuszki palców wybijały cichy i uspokajający rytm na drewnianym biurku.]
Jak stosować klimat?Podczas pisania klimatu zdania zapisuje się w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Ponadto zapis powinien znajdować się pomiędzy którąś następującą parą znaków:
Po klimacie może nastąpić wypowiedź. Często po niej również stosuje się klimat, który nawiązuje do powiedzianych słów. Nie jest to jednak konieczne. Przykład:
[Mężczyzna stanął przed pierwszą po lewej stronie ławką, w której siedział Finn oraz Leon.] Pozwólcie, że wręczę wam dokument. Zatrzymajcie go dla siebie, bo dzięki niemu w komnatach możecie powtarzać materiał. [Tym razem wskazał końcem różdżki na stół za nim i przeciągnął nią w stronę wszystkich uczniów w sali by każdy z nich otrzymał swoją kopię dokumentu.]
Pogrubienie, kursywa i podkreślenieZe względów estetycznych wiele osób decyduje się na korzystanie kursywy pomiędzy znakami, a swoje wypowiedzi pogrubia. Oprócz tego ważnym elementem jest podkreślenie, które służy do wyszczególnienia najważniejszych elementów jednakowo klimatu oraz wypowiadanych słów.
Pogrubienie, kursywę oraz podkreślenie zapisujemy za pomocą:
Klimat a inna osoba bądź zwierzęKlimat można pisać tylko dla siebie — uwzględnia się w nim jedynie czynności wykonywane przez siebie. Oczywiście istnieje możliwość nawiązania kontaktu z drugą osobą, bądź zwierzęciem. Wówczas należy pamiętać, że nie wolno nic pisać za drugą stronę. Można przykładowo opisać, że podchodzi się do koleżanki/kolegi, wita i rozpoczyna rozmowę bądź podejmuje się próbę pogłaskania kota profesora Velasco. Wszystko jednak jest zależne od drugiej strony — to ona decyduje czy i kiedy odpowie. W przypadku zwierząt i stworzeń, jeżeli nie istnieje sposobność na odpisanie (np. nie istnieje nick Kot; nie ma nikogo z takim nickiem w pomieszczeniu; jest to bot, a interakcja odbywa się w czasie lekcji), opisujecie ich reakcje za pomocą zmysłów. Tak, żeby osoba nie uległa zmianie.
Kiedy i gdzie stosować klimat?Klimat można stosować: Na czacie (ICEQ, Polfan lub NPCC), podczas lekcji i eventów w Hogwarcie im. Sióstr Carft, w dormitorium, w strefie klimatycznej na szkolnym serwerze discord oraz w newsach na stronie szkole w przypadku prefektów.
Programy oraz strona internetowa służące do wejścia na chat:
Wszystkie z powyższych programów są darmowe - nie uiszcza się za nich żadnych opłat. Aby pobrać program czatowy, kliknij [TUTAJ] Mowa końcowaWarto zauważyć, że nie zawsze długi klimat jest lepszy od krótszego - szczególnie na zajęciach. Dobry klimat powinien oddawać wszystko, to co miał w zamyśle autor oraz spełniać wszystkie wymagania profesora, jeżeli jest to praktyka. Ponadto podczas tworzenia klimatu zaleca się przestrzegania zasad interpunkcyjnych i ortograficznych.
Jeżeli nadal masz jakieś pytania bądź wątpliwości, skontaktuj się z jednym z Mistrzów Klimatu — Voltairem Arborem lub Clarissą Waddell
Wyróżnienia Mistrzów KlimatuSą to wyróżnienia przyznawane od trzech do pięciu najlepszym osobom, które w trakcie roku szkolnego wykażą się ponad przeciętną umiejętnością i zaangażowaniem w stosowanie klimatu na zajęciach oraz poza nimi. Oprócz tego, aby otrzymać wyróżnienie uczeń musi brać udział w klimatycznych konkursach. Przed zakończeniem roku Mistrzowie Klimatu wspólnie dokonuja wyboru i wręczają pamiątkowe dyplomy oraz nagradzają dużą sumą punktów. Uczeń zapisuje się również na kartach historii szkoły z dodatkowym wyróżnieniem.
Przykłady użycia klimatu
[Istota wydała dziwny gardłowy dźwięk, który był aprobatą. Głośno wciągnęła powietrze, licząc na to, że poczuje zapach krwi. Następnie uśmiechnęła się leciutko, spoglądając na twarze uczniów. Niektórzy byli spanikowani faktem, że znajduje się tam prawdziwa krew.] [Nagle stało się coś raczej niespodziewanego; dementor podjął próby przebicia się przez ścianę. Wpadł w nią, przerywając tę upiorną ciszę, uderzenie wywołało dudniący, krótki odgłos. W tym momencie czas zatrzymał się, a serce chłopaka chyba przestało bić. Zobaczył on, że po uderzeniu na ściance pojawiła się drobna rysa, pęknięcie. Wiedział już, że nie ma więcej czasu na zabawy i odskoczył w tył, stojąc w rozkroku z różdżką gotową przy boku.] [Kotka uniosła swoją prawą łapkę, którą zaczęła dokładnie wylizywać. Zawsze była nienaganną czyścioszką, jak dama z pałacu. Była z Antonym już prawie od 5 lat. Kiedy kotka oporządziła się, zbliżyła się do stolika, na który żwawo wskoczyła. Stąpała małymi łapkami o białym zabarwieniu po powierzchni stolika. Niektórzy uczniowie mogliby pokusić się o jej pogłaskanie, natomiast profesor postanowił na chwilę odejść.]
[Kobieta odrzuciła pelerynę niewidkę, po czym z gracją przewiesiła ją przez ramię. Poprawiła drugą dłonią swoją długą, szykowną pelerynę, która okrywała ją w całości. Tak samo, jak profesora Velasco. Uśmiechnęła się z lekka cynicznie, widząc zainteresowane miny uczniów. Niemniej nie sprawiło to, że wygląda mniej dumnie. Jak zawsze emanowała dziwną aurą.] [Klara westchnęła z żalem, kiedy Antony odszedł od niej. Następnie oparła się wygodniej o blat biurka i skrzyżowała ze sobą ramiona.] Jak myślicie, po co zakreślać lub wyobrażać sobie ten cały krąg? [Kobieta zapytała, przypatrując się cały czas twarzom uczniów.] Będzie wam łatwiej przyswoić najpierw samo leczenie, tak na rozgrzewkę. Czy już mieliście na poprzednich zajęciach omawiany temat leczenia? [Brunet zapytał łagodnym głosem i przechylił głowę na bok, wyrażając w ten sposób zainteresowanie, choć prawdą było, że był to w pewien sposób jego nawyk.] [Profesor wysunął z rękawa różdżkę, którą złapał w stabilnym uścisku w dłoni. Wyciągnął prawą nogę przed siebie, a wzrok wbił w podnoszącego piłkę ucznia. Wiedział co ma się za chwilę wydarzyć, więc był w pełni przygotowany. Odgarnął kosmyk włosów do tyłu i wydał polecenie.] Rzucaj!
[Opatulił się mocniej kurtką, zważywszy na surowy klimat tego miejsca. Przeszedł do wejścia namiotu, nie chcąc dłużej niepotrzebnie przebywać na zimnie. Wsunął się do ławki przy stole, zajmując miejsce obok Hermiony i uśmiechnął się do niej zza szalika] [Chłopak wypuścił zebrane wcześniej powietrze i rozluźnił delikatnie nadgarstek. Zrobił jeszcze dwa kroki w tył i stanął tak, aby jedna noga znajdowała się przed nim. Dało mu to dobrą stabilność, więc jeszcze raz poruszył ramionami i skupił się w pełni na drewnie. Oplótł wzrokiem pieniek wyobrażając sobie jak wybucha i łamie się na drobne kawałki. Kiedy wizja była wystarczająco czysta, wskazał go końcem różdżki i głośno, wyraźnie wypowiedział] reDUcto! Wszystkie powyższe klimaty są własnością następujących profesorów: Voltaire Arbore, Klara Negrete i Antony Velasco. Zabrania się ich przywłaszczania na własny użytek. Dokument sporządzony przez:
wicedyr. Klara Negrete, wicedyr. Voltaire Arbore, dyr. Antony Velasco
Podpisany przez:
Dyrekcję Hogwartu im. Sióstr Carft
2 lipca 2021 roku
Dokument zedytowamy: 18 stycznia 2022 roku |